
Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Certh) και τον φορέα αυτού, τεχνοβλαστός Υγίεια, ανακοινώνουν την έναρξη των αιτήσεων συμμετοχής στο μοριοδοτούμενο πρόγραμμα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-learning) «Ειδική Αγωγή: Θέματα Ένταξης, Δεξιότητες Ζωής, Συμβουλευτική» για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.
Σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των συμμετεχόντων/ουσών στο επιστημονικό πεδίο της ειδικής αγωγής. Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα εξοικειωθούν με το εννοιολογικό και νομοθετικό πλαίσιο της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, τις θεωρίες ανάπτυξης, τον εντοπισμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών αλλά και των συμπεριφορικών προβλημάτων σε παιδιά και εφήβους. Έμφαση θα δοθεί στο ρόλο του περιβάλλοντος (οικογένεια, παιδικός σταθμός, σχολείο, συνομήλικοι) για την ενίσχυση της προσωπικότητας του παιδιού και εφήβου και την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής που θα τους επιτρέψουν να διαχειριστούν καταστάσεις κρίσεων και στρες. Θα αναπτυχθούν αναλυτικά οι αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, πρακτικές καθολικού σχεδιασμού κατά τη διαδικασία της μάθησης αλλά και εκείνες της συμβουλευτικής και του επαγγελματικού προσανατολισμού σε ΑμΕΑ και τις οικογένειές τους. Τέλος, θα διερευνηθεί ο ρόλος των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην υποστήριξη παιδιών και εφήβων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα μπορούν να αναγνωρίζουν και να υποστηρίζουν τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παιδιών και εφήβων, εφαρμόζοντας αρχές διαφοροποιημένης διδασκαλίας, τεχνολογίες υποστήριξης και πρακτικές επαγγελματικού προσανατολισμού για την ενίσχυση της ανάπτυξης και προσαρμοστικότητάς τους.
Απευθύνεται σε: Εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και όλων των σχολείων, Παιδαγωγούς, Κοινωνικούς Λειτουργούς, Ψυχολόγους, Κοινωνιολόγους και Απόφοιτους Σχολών Κοινωνικών και Πολιτικών επιστημών και σε όσους θέλουν να εξειδικευτούν στο πεδίο της Ειδικής Αγωγής, στις μαθησιακές δυσκολίες, στην διαταραχή αυτιστικού φάσματος, στη ΔΕΠ-Υ, στη συμβουλευτική γονέων και εκπαιδευτικών, στη διαχείριση παιδιών ειδικών ομάδων στη σχολική τάξη, στη διαχείριση των χαρισματικών παιδιών, στην αντιμετώπιση διαταραχών επικοινωνίας, στην ψυχοπαθολογία βρέφους, παιδιού και εφήβου και στις πρακτικές ενταξιακής εκπαίδευσης.
Το πρόγραμμα πληρεί τις προϋποθέσεις του νόμου 4589 (ΦΕΚ 13/29-01-2019) ως προς τη μοριοδότηση για διορισμούς- προσλήψεις εκπαιδευτικών.
Οι διδάσκοντες είναι εξειδικευμένα, επίλεκτα και έμπειρα μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας.
Διάρκεια Προγράμματος: : 8 μήνες / 402 ώρες
Το Κόστος Συμμετοχής του Προγράμματος ορίζεται στα 300€ σε 3 (τρεις) ισόποσες δόσεις.
Για την ολοκλήρωση της εγγραφής στο πρόγραμμα χρειάζεται η καταβολή προκαταβολής 100€ .
Κατηγορίες Εκπαιδευομένων που δικαιούνται έκπτωση:
-Άνεργοι 10%
-Άτομα με ειδικές ανάγκες 10%
-Απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σχολών Παιδαγωγικών, Ανθρωπιστικών και Θετικών Επιστημών και κάτοχοι Διδακτικής/Παιδαγωγικής επάρκειας 10%
-Υπάλληλοι του Δημοσίου Τομέα 10%
Έναρξη: Αναμένεται | Αιτήσεις: Ανοικτές |
Αναλυτικό Πρόγραμμα
Διδακτική Ενότητα 1: Θεωρίες ανάπτυξης, μάθησης και νοημοσύνης
1. Μαθησιακές δυσκολίες (Αξιολόγηση Μ.Δ. και Προγράμματα Παρέμβασης)
2. Νοητική Αναπηρία και Σύνδρομα
3. Διαταραχή Φάσματος Αυτισμού
4. Παθολογία του Λόγου
5. ΔΕΠ-Υ
6. Αισθητηριακές αναπηρίες όρασης και ακοής
7. Χαρισματικοί Μαθητές
8. Διαπολιτισμική εκπαίδευση -Ανθρώπινα δικαιώματα-ΕΚΟ
Διδακτική Ενότητα 2: Θέματα ένταξης μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες-Διαφοροποιημένη διδασκαλία-Καθολικός σχεδιασμός για τη μάθηση
1. Αναπτυξιακή και εφηβική Υγεία: ιδιαιτερότητες και προοπτικές
2. Πρόληψη και προστασία στην παιδική και εφηβική ηλικία-πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών-παιδική κακοποίηση-μορφές παρέμβασης
3. Νομοθετικό πλαίσιο για την διδασκαλία σε τμήματα Ειδικής Αγωγής
4. Μέθοδοι διδασκαλίας σε τμήματα Παράλληλης Στήριξης
Διδακτική Ενότητα 3: Δεξιότητες ζωής και κοινωνικο-συνασθηματική ενδυνάμωση
1. Δεξιότητες ζωής και κοινωνικο-συναισθηματική ενδυνάμωση
2. Ανάπτυξη ψυχικής ανθεκτικότητας
3. Διαχείριση κρίσεων και απώλειας
4. Διαχείριση άγχους και στρες
Διδακτική Ενότητα 4: Προβλήματα συμπεριφοράς (παραβατικότητα/επιθετικότητα/χρήση ουσιών, εθιστικές και αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές)
1. Διαχείριση παραβατικότητας στο σχολικό περιβάλλον
2. Διαχείριση συμπεριφοράς παιδιού και εφήβου με αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές
3. Χρήση ουσιών από εφήβους και διαχείριση κρίσεων
Διδακτική Ενότητα 5: Συμβουλευτική οικογένειας των ΑμΕΑ -Συμβουλευτική και Επαγγελματικός προσανατολισμός των ΑμΕΑ
1. Συμβουλευτική και Διαχείριση οικογένειας των ΑΜΕΑ
2. Συμβουλευτική και Διαχείριση Εκπαιδευτικών και Φροντιστών ΑΜΕΑ μαθητών
3. Επαγγελματικός προσανατολισμός σε μαθητές ΑΜΕΑ
Διδακτική Ενότητα 6: Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην αξιολόγηση και υποστήριξη παιδιών και εφήβων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/αναπηρία
1. Αξιοποίηση ΤΠΕ σε παιδιά και εφήβους με αναπηρία
2. Χρήση Η/Υ και συστημάτων από παιδιά με αναπηρία
3. Αξιοποίηση ΤΠΕ για την αξιολόγηση παιδιών και εφήβων με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες
Με την ολοκλήρωση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος θα χορηγηθεί στους συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης στο γνωστικό αντικείμενο «Ειδική Αγωγή: Θέματα Ένταξης, Δεξιότητες Ζωής, Συμβουλευτική» από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Επιστημονικός και Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος

Άρτεμις Κ. Τσίτσικα
Καθηγήτρια και Εκπρόσωπος UNESCO GHE και Συνεργαζόμενου Κέντρου του Π.Ο.Υ.
Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής Ε.Κ.Π.Α.,
Επιστ. Υπεύθυνος Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.)
Β’ Παιδιατρική Κλινική Ε.Κ.Π.Α.
Νοσοκομείο Παίδων “Π. & Α. Κυριακού”
Διευθύντρια ΠΜΣ «Στρ. Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας»
Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (Ε.Ε.Ε.Ι.)
Η Άρτεμις Κ. Τσίτσικα είναι Καθηγήτρια και Εκπρόσωπος της UNESCO GHE και του Συνεργαζόμενου Κέντρου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.), καθώς και Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Εφηβικής Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.).
Αποφοίτησε από την Ιατρική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α. και εδικεύτηκε στην Παιδιατρική στην Α΄ Παιδιατρική Κλινική Ε.Κ.Π.Α. – Νοσοκομείο Παίδων “Η Αγία Σοφία”. Ακολούθως μετεκπαιδεύτηκε στα πεδία του γνωστικού αντικειμένου της Εφηβικής Ιατρικής και συναφών πεδίων σε αντίστοιχα ειδικά κέντρα σε Ελλάδα, Ευρώπη και τις Η.Π.Α.
Είναι ιδρυτική επιστημονική υπεύθυνος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), Β΄ Πανεπιστημιακή Παιδιατρική Κλινική – Νοσοκομείο Παίδων “Π. & Α. Κυριακού” και επιστημονική υπεύθυνος των “φιλικών” για εφήβους- youth friendly– προγραμμάτων του ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (Π.Ο.Υ.).
Υπήρξε υπεύθυνη των προγραμμάτων κατάρτισης του Υπουργείου Υγείας σχετικά με τις μετα-Covid-19 επιπτώσεις στα παιδιά και εφήβους και είναι Διευθύντρια του Π.Μ.Σ. “Στρατηγικές Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας” της Ιατρικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. www.youth-msc.gr
Είναι Πρόεδρος της Επιτροπής διόρθωσης του γνωστοποιημένου φύλου ανηλίκων του Υπουργείου Υγείας και της Διεθνούς Επιτροπής ανάπτυξης “φιλικών” υπηρεσιών σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του Π.Ο.Υ.
Έχει λάβει πολυάριθμα επιστημονικά βραβεία και διακρίσεις, καθώς και έπαθλο για την προσφορά και συμβολή της σχετικά με την ανάπτυξη του γνωστικού αντικειμένου της Εφηβικής Ιατρικής στην Ελλάδα.
Συνεργάστηκε με το Western Michigan University και το University of Kentucky των Η.Π.Α. ως Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο γνωστικό της αντικείμενο και είναι επικεφαλής οργάνωσης πολυάριθμων Πανελλήνιων και Διεθνών Συνεδρίων, εκδηλώσεων και βιωματικών εργαστηρίων, καθώς και προγραμμάτων πρόληψης και παρέμβασης στην κοινότητα (σχολικά προγράμματα, Ακαδημίες Γονέων κ.ά.).
Συμμετείχε ως προσκεκλημένη ομιλήτρια σε πολυάριθμα Διεθνή και Ελληνικά Συνέδρια και το ερευνητικό της έργο εστιάζει στην ποιότητα ζωής και την υγεία παιδιών και εφήβων, μεταξύ των οποίων και σε θέματα ανάπτυξης, ψυχοκοινωνικής υγείας, διατροφής και διαταραχών αυτής, παιδικής και εφηβικής γυναικολογίας, ενδοκρινολογίας και έκφρασης σεξουαλικότητας, μαθησιακής προσαρμογής, δυσκολιών σχετικών σχολικών παρεμβάσεων, διαδικτυακής χρήσης, πρόληψης σεξουαλικής κακοποίησης κ.λπ.
Έχει υπογράψει σχετικά Μνημόνια Συνεργασίας με τα Υπουργεία Παιδείας, Δικαιοσύνης και Υγείας και είναι συγγραφέας σημαντικού αριθμού βιβλίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και παιδικών βιβλίων. Έχει συνεργαστεί με Ελληνικά και Διεθνή Επιστημονικά περιοδικά ως κριτής (reviewer) και έχει δημοσιεύσει πολυαριθμα άρθρα έρευνας στον διεθνή επιστημονικό τύπο, μεταξύ των οποίων δεκάδες άρθρων σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 που έχουν διακριθεί διεθνώς (Children’s Best Paper Award 2021).
Έχει την Επιστημονική επιστασία των Ευρωπαϊκών και άλλων προγραμμάτων του Επιστημονικού Οργανισμού “Μαζί για την Εφηβική Υγεία”www.youth-life.gr και είναι Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής www.youth-med.gr Είναι επίσης Επικεφαλής Συντάκτρια του Περιοδικού “Journal of Developmental and Adolescent Health- JDAH”.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας στο email info@hygieia.gr και στο τηλέφωνο 210–61.41.000