
Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Certh) και τον φορέα αυτού, τεχνοβλαστός Υγίεια, ανακοινώνουν την έναρξη των αιτήσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-learning) «Ανάπτυξη και Συμπεριφορά Παιδιού και Εφήβου» για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.
Σκοπός του προγράμματος είναι η παροχή κατάρτισης σχετικά με την ανάπτυξη και τη συμπεριφορά παιδιών και εφήβων. Στο πλαίσιο αυτό οι συμμετέχοντες/ουσες θα εξοικειωθούν με εισαγωγικές έννοιες γνωστικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης, θα εκπαιδευτούν στις ιδιαιτερότητες και τις ειδικές ανάγκες παιδιών και εφήβων και θα αποκτήσουν τριβή με την ανίχνευση και πρώιμη παρέμβαση σχετικά με οντότητες νευροαναπτυξιακών και ψυχοκοινωνικών δυσλειτουργιών. Επιπλέον θα αναπτύξουν τεχνικές κοινωνικοσυναισθηματικής ενδυνάμωσης και διαχείρισης κρίσης καθώς και οικογενειακής συμβουλευτικής/υποστήριξης.
Τέλος, θα παρουσιαστούν τρέχοντα προγράμματα και διεθνή εργαλεία, προδιαγραφές οργάνωσης υπηρεσιών, καθώς και κατευθύνσεις σχετικά με την έρευνα του γνωστικού αντικειμένου.
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα μπορούν να αναγνωρίζουν και να υποστηρίζουν την ανάπτυξη και τις ανάγκες παιδιών και εφήβων, εφαρμόζοντας τεχνικές πρώιμης παρέμβασης, κοινωνικοσυναισθηματικής ενδυνάμωσης και οικογενειακής υποστήριξης, καθώς και να αξιοποιούν διεθνή εργαλεία και προγράμματα για τη βέλτιστη παροχή υπηρεσιών.
Απευθύνεται σε: Λειτουργούς Υγείας (Ιατρούς, Νοσηλευτές, Επισκέπτες Υγείας κ.ά.), απόφοιτους θεωρητικών επιστημών (Ψυχολόγους, Κοινωνικούς Λειτουργούς κ.ά.) και εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Οι διδάσκοντες είναι εξειδικευμένα, επίλεκτα και έμπειρα μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας.
Διάρκεια Προγράμματος: 2 μήνες / 148 ώρες
Το Κόστος Συμμετοχής του Προγράμματος ορίζεται στα 300€ σε 3 (τρεις) ισόποσες δόσεις.
Για την ολοκλήρωση της εγγραφής στο πρόγραμμα χρειάζεται η καταβολή προκαταβολής 100€ .
Κατηγορίες Εκπαιδευομένων που δικαιούνται έκπτωση:
-Άνεργοι 10%
-Άτομα με ειδικές ανάγκες 10%
-Απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σχολών Παιδαγωγικών, Ανθρωπιστικών και Θετικών Επιστημών και κάτοχοι Διδακτικής/Παιδαγωγικής επάρκειας 10%
-Υπάλληλοι του Δημοσίου Τομέα 10%
Έναρξη: Αναμένεται | Αιτήσεις: Ανοικτές |
Αναλυτικό Πρόγραμμα
Διδακτική Ενότητα 1: Νευροβιολογικό Υπόβαθρο και Προσέγγιση Παιδιού και Εφήβου
1. Αναπτυξιακό (νευροβιολογικό/ψυχοκοινωνικό/γνωστικό) υπόβαθρο παιδιών και εφήβων
2. Αναπτυξιακή εκτίμηση σε ηλικίες κλειδιά
3. Φυσιολογική αύξηση και ενήβωση & Διαταραχές: μελέτη περιπτώσεων και πρακτική άσκηση
4. Επικοινωνία και προσέγγιση παιδιών και εφήβων
5. Νοητική Υστέρηση
6. Διαταραχή αυτιστικού φάσματος – (χαρακτηριστικά, διαγνωστικά κριτήρια, τεχνικές παρέμβασης)
7. Ειδικές αναπτυξιακές διαταραχές κινητικής λειτουργίας
8. Γλωσσική ανάπτυξη και διαταραχές
9. Διαταραχές κοινωνικής επικοινωνίας
10. Μαθαίνοντας εναλλακτικά (ειδικές μαθησιακές δυσκολίες & ΔΕΠΥ σε παιδιά και εφήβους)
Διδακτική Ενότητα 2: Αναπτυξιολογία
1. Εργαλεία Διάγνωσης Μαθησιακών Δυσκολιών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία
2. Πρακτικές ανίχνευσης/διάγνωσης νευροαναπτυξιακών διαταραχών στην προσχολική ηλικία
3. Πρακτικές ανίχνευσης/διάγνωσης νευροαναπτυξιακών διαταραχών στην σχολική – εφηβική ηλικία
4. Eκτίμηση Νοημοσύνης – Wisc/Wais
5. Διαταραχή αυτιστικού φάσματος – πρώιμη διάγνωση
Διδακτική Ενότητα 3: Αναπτυξιακή και Εφηβική Ιατρική
1. Πρόσβαση ευπαθών κοινωνικών ομάδων στο σύστημα υγείας
2. Η εκδήλωση της πανδημίας COVID-19 σε παιδιά και εφήβους – ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις και συστάσεις
3. Προβλήματα χαμηλής επίδοσης
4. Χαμηλή αυτοεκτίμηση – Αυτοπεποίθηση
5. Οργάνωση προτάσεων σχετικά με δράσεις – παρεμβάσεις για την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του μαθητικού πληθυσμού στο πλαίσιο αγωγής υγείας
6. Παρουσίαση προγραμμάτων ενδυνάμωσης/διαχείρισης δυσκολιών για παιδιά και εφήβους
7. Κοινωνική και συναισθηματική ενδυνάμωση – εργαλείο Casel
8. Άγχος Εξετάσεων
Διδακτική Ενότητα 4: Επικοινωνία και Ανάπτυξη Υπηρεσιών Υγείας για Παιδιά και Εφήβους
1. Σχεδιασμός και αξιολόγηση ερευνών με ερωτηματολόγια
2. Δόμηση υπηρεσιών υγείας απευθυνόμενων σε παιδιά και εφήβους με ειδικές ανάγκες
3. Ψηφιακός πολίτης – Προτάσεις για βιωματικά εργαστήρια
4. Ανάπτυξη φιλικών προς τους νέους υπηρεσιών
Διδακτική Ενότητα 5: Εκπαίδευση και Ψυχοκοινωνική Υγεία Παιδιού και Εφήβου
1. Στερεότυπα και προκαταλήψεις στην εκπαίδευση
2. Εκπαίδευση παιδιών με νοητική αναπηρία
3. Σχεδιασμός και υλοποίηση εξατομικευμένων προγραμμάτων εκπαίδευσης για μαθητές με αναπηρία
4. Η δομή της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο και Νομοθεσία – Προκλήσεις & Προοπτικές
Με την ολοκλήρωση του Εκπαιδευτικού Προγράμματος θα χορηγηθεί στους συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης στο γνωστικό αντικείμενο «Ανάπτυξη και Συμπεριφορά Παιδιού και Εφήβου» από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Επιστημονικός και Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος

Άρτεμις Κ. Τσίτσικα
Καθηγήτρια και Εκπρόσωπος UNESCO GHE και Συνεργαζόμενου Κέντρου του Π.Ο.Υ.
Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής-Εφηβικής Ιατρικής Ε.Κ.Π.Α.,
Επιστ. Υπεύθυνος Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.)
Β’ Παιδιατρική Κλινική Ε.Κ.Π.Α.
Νοσοκομείο Παίδων “Π. & Α. Κυριακού”
Διευθύντρια ΠΜΣ «Στρ. Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας»
Πρόεδρος Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής (Ε.Ε.Ε.Ι.)
Η Άρτεμις Κ. Τσίτσικα είναι Καθηγήτρια και Εκπρόσωπος της UNESCO GHE και του Συνεργαζόμενου Κέντρου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.), καθώς και Αναπλ. Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Εφηβικής Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.).
Αποφοίτησε από την Ιατρική Σχολή του Ε.Κ.Π.Α. και εδικεύτηκε στην Παιδιατρική στην Α΄ Παιδιατρική Κλινική Ε.Κ.Π.Α. – Νοσοκομείο Παίδων “Η Αγία Σοφία”. Ακολούθως μετεκπαιδεύτηκε στα πεδία του γνωστικού αντικειμένου της Εφηβικής Ιατρικής και συναφών πεδίων σε αντίστοιχα ειδικά κέντρα σε Ελλάδα, Ευρώπη και τις Η.Π.Α.
Είναι ιδρυτική επιστημονική υπεύθυνος της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), Β΄ Πανεπιστημιακή Παιδιατρική Κλινική – Νοσοκομείο Παίδων “Π. & Α. Κυριακού” και επιστημονική υπεύθυνος των “φιλικών” για εφήβους- youth friendly– προγραμμάτων του ΕΚΠΑ, σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (Π.Ο.Υ.).
Υπήρξε υπεύθυνη των προγραμμάτων κατάρτισης του Υπουργείου Υγείας σχετικά με τις μετα-Covid-19 επιπτώσεις στα παιδιά και εφήβους και είναι Διευθύντρια του Π.Μ.Σ. “Στρατηγικές Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας” της Ιατρικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. www.youth-msc.gr
Είναι Πρόεδρος της Επιτροπής διόρθωσης του γνωστοποιημένου φύλου ανηλίκων του Υπουργείου Υγείας και της Διεθνούς Επιτροπής ανάπτυξης “φιλικών” υπηρεσιών σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του Π.Ο.Υ.
Έχει λάβει πολυάριθμα επιστημονικά βραβεία και διακρίσεις, καθώς και έπαθλο για την προσφορά και συμβολή της σχετικά με την ανάπτυξη του γνωστικού αντικειμένου της Εφηβικής Ιατρικής στην Ελλάδα.
Συνεργάστηκε με το Western Michigan University και το University of Kentucky των Η.Π.Α. ως Επισκέπτρια Καθηγήτρια στο γνωστικό της αντικείμενο και είναι επικεφαλής οργάνωσης πολυάριθμων Πανελλήνιων και Διεθνών Συνεδρίων, εκδηλώσεων και βιωματικών εργαστηρίων, καθώς και προγραμμάτων πρόληψης και παρέμβασης στην κοινότητα (σχολικά προγράμματα, Ακαδημίες Γονέων κ.ά.).
Συμμετείχε ως προσκεκλημένη ομιλήτρια σε πολυάριθμα Διεθνή και Ελληνικά Συνέδρια και το ερευνητικό της έργο εστιάζει στην ποιότητα ζωής και την υγεία παιδιών και εφήβων, μεταξύ των οποίων και σε θέματα ανάπτυξης, ψυχοκοινωνικής υγείας, διατροφής και διαταραχών αυτής, παιδικής και εφηβικής γυναικολογίας, ενδοκρινολογίας και έκφρασης σεξουαλικότητας, μαθησιακής προσαρμογής, δυσκολιών σχετικών σχολικών παρεμβάσεων, διαδικτυακής χρήσης, πρόληψης σεξουαλικής κακοποίησης κ.λπ.
Έχει υπογράψει σχετικά Μνημόνια Συνεργασίας με τα Υπουργεία Παιδείας, Δικαιοσύνης και Υγείας και είναι συγγραφέας σημαντικού αριθμού βιβλίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και παιδικών βιβλίων. Έχει συνεργαστεί με Ελληνικά και Διεθνή Επιστημονικά περιοδικά ως κριτής (reviewer) και έχει δημοσιεύσει πολυαριθμα άρθρα έρευνας στον διεθνή επιστημονικό τύπο, μεταξύ των οποίων δεκάδες άρθρων σχετικά με τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 που έχουν διακριθεί διεθνώς (Children’s Best Paper Award 2021).
Έχει την Επιστημονική επιστασία των Ευρωπαϊκών και άλλων προγραμμάτων του Επιστημονικού Οργανισμού “Μαζί για την Εφηβική Υγεία”www.youth-life.gr και είναι Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ελληνικής Εταιρείας Εφηβικής Ιατρικής www.youth-med.gr Είναι επίσης Επικεφαλής Συντάκτρια του Περιοδικού “Journal of Developmental and Adolescent Health- JDAH”.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας στο email info@hygieia.gr και στο τηλέφωνο 210–61.41.000